NEUES AUS DER MEDIZIN
Die antioxydativ wirkenden Vitamine A und E können
Herzerkrankungen doch nicht verhindern
Die angesehene Medizin-Fachzeitung The Lancet räumt
jetzt mit einem weiteren weit verbreiteten Vorurteil auf,
das besagte, dass die antioxydativ wirkenden Vitamine A
und E die Entwicklung einer Arteriosklerose verlangsamen
und so der Entstehung von Herzinfarkten vorbeugen. In der
jetzt in The Lancet publizierten Untersuchung wurden
7 Vitamin-E- und 8 Beta-Carotin (Vitamin A)- Studien analysiert,
an der in der Vergangenheit jeweils mehr als 1.000 Menschen
teilgenommen hatten. Die Teilnehmer wurden nach dem Zufallsprinzip
mit den Vitaminen bzw. einem Scheinmedikament behandelt.
Der Effekt der Tabletteneinnahme wurde in den jeweiligen
Studien bis zu 12 Jahre lang verfolgt.
Eine Arbeitsgruppe
um Marc S. Penn von der Cleveland Clinic Foundation,
USA, kam jetzt zu dem für viele begeisterte Anhänger
der Einnahme von Vitaminpillen ernüchternden Schluss,
dass keine der untersuchten Großstudien den geringsten
Hinweis erbrachte, dass die Antioxydantien Vitamin A und
E Herzerkrankungen tatsächlich vorbeugen. Doch nicht
nur das - es zeigte sich sogar, dass die Einnahme des Vitamin-A-Vorläufersubstanz
Beta-Carotin mit einem leicht erhöhten Herz-Kreislaufrisiko
einherging.
Marc S. Penn fordert daher die Beendigung all jener derzeit
noch laufenden Herz-Kreislauf-Studien, bei denen einige
Versuchsteilnehmer auch Beta-Carotin bzw. Vitamin A einnehmen.
****
The Lancet
2003; 361:2017-2023
FURTHER
EVIDENCE THAT VITAMIN SUPPLEMENTS DO NOT PROTECT AGAINST
CARDIOVASCULAR DISEASE (p 2017)
A meta-analysis
of randomised trials in this week's issue of THE LANCET
provides further evidence that antioxidant vitamins are
not effective in reducing the risk of cardiovascular disease.
Supplements containing vitamin A compounds could actually
contribute to an increase in cardiovascular death and all-cause
mortality.
Some previous
studies have suggested that antioxidant vitamins could delay
the progression of atherosclerosis and thereby offer protection
against cardiovascular disease. However no such benefit
has been shown in large randomised trials.
Marc
S Penn from the Cleveland Clinic Foundation, USA, and
colleagues analysed seven randomised trials of treatment
with vitamin E and eight trials of treatment with
beta carotene (a source of vitamin A). All the trials included
over 1.000 participants, and follow-up ranged from one to
twelve years.
Vitamin
E was not beneficial in reducing death from cardiovascular
causes, all-cause mortality, or in reducing the incidence
of stroke compared with people given control treatment.
Beta carotene led to a small (0.4%) but statistically significant
increase in all-cause mortality and a 0.3% increase in cardiovascular
death.
Marc
S Penn comments: "Given the results of this meta-analysis,
the use of vitamin supplements containing beta carotene
and vitamin A, beta carotene's biologically active metabolite,
should be actively discouraged because this family
of agents is associated with a small but significant excess
of all-cause mortality and cardiovascular death. We recommend
that clinical studies of beta carotene should be discontinued
because of its risks.
When used
as secondary prevention, vitamin E did not reduce the risk
of cardiovascular endpoints. Furthermore, given our results
and the lack of mechanistic data supporting efficacy of
vitamin E as a potent antioxidant in vivo, we do not
support the continued use of vitamin E treatment and discourage
the inclusion of vitamin E in future primary and secondary
prevention trials in patients at high risk of coronary artery
disease."
Contact:
Alicia Sokol, Department of Public & Media Relations,
Cleveland Clinic Foundation, W14, 9500 Euclid Avenue, Cleveland,
OH 44195, USA, T)+1 216 445 9661, F) +1 216 445 3040, E)
sokola@ccf.org
REUTERS
Antioxidants
Don't Cut Heart Disease Risk: Study
Fri June
13, 2003 05:14 PM ET
By Keith Mulvihill and Karla Gale
NEW YORK
(Reuters Health) - Antioxidants such as beta carotene and
vitamin E don't cut the risk of dying from heart disease,
and beta carotene may even slightly increase the risk, according
to a new analysis of studies conducted in the past.
As a result,
researchers at the Cleveland Clinic Foundation said the
use of supplements containing beta carotene and vitamin
A (a beta carotene metabolite) should be actively discouraged
and that clinical studies using the antioxidant be discontinued.
In addition,
they also discourage similar investigations involving vitamin
E for heart disease treatment or prevention.
But the
conclusions of the new study sparked criticism from one
expert.
The conclusions
are "unwarranted and very surprising," said Dr.
Jeffrey Blumberg of Tufts University in Boston, Massachusetts,
in an interview with Reuters Health.
"No
new research has been conducted and this is why their conclusions
are so surprising," added Blumberg, who is an antioxidant
researcher.
In the
study, Dr. Deepak P. Vivekananthan and associates reviewed
seven previously published trials of vitamin E treatment
and eight trials of beta carotene treatment, according to
the report published in the June 14th issue of The Lancet.
All of the trials included at least 1,000 patients and were
trials in which patients were randomly assigned to take
the supplements or a "control" treatment.
Vitamin
E did not reduce the risk of stroke or dying of heart disease
and made no difference in the risk of death due to any cause.
Beta carotene users actually had a slight increase in the
risk of death due to any cause and the risk of death due
to heart disease.
The researchers
note that the small harmful effect seen for beta carotene
was largely due to two studies that included a lot of smokers.
"To
suggest that there is some new danger is wildly out of proportion
to the data," said Blumberg, noting that scientists
have known the potential risks beta carotene poses to smokers
for some time.
"Contrary
to what the conclusions of this study state, beta carotene
is quite safe to nonsmokers," he added.
Among the
more than 80,000 patients included in vitamin E trials,
the lack of efficacy leads the authors to say they do "not
support the continued use of vitamin E treatment."
In fact,
co-author Dr. Marc S. Penn told Reuters Health, one "trial
showed that vitamin E blocked the effects of otherwise established
good therapies with statins and niacin, so I think there's
no evidence they're good and there is a hint that they may
be harmful."
So he and
his associates recommend that vitamin E be excluded in trials
of patients at high risk of coronary artery disease.
However,
Penn pointed out that ophthalmologists recommend large doses
of vitamin supplements for the sight-robbing condition macular
degeneration and that the antioxidants are being studied
as treatment for other illnesses.
"Certainly
if there is a risk for other diseases where beta carotene
has been shown to be efficacious, they should still take
those," he added.
Otherwise,
"we should really be focusing on healthy diets,"
he said. "The concept of vitamin supplements to overcome
bad dietary habits is not a valid thesis, at least with
vitamin E and beta carotene."
But, according
to Blumberg, there is a biological basis for vitamin E's
potential role in heart disease prevention. He noted that
several studies have shown that vitamin E appeared to help
prevent heart disease in healthy people who took the antioxidant
over a decade.
The Council
for Responsible Nutrition, a group the represents supplement
manufacturers and suppliers, called the analysis "irresponsible,
over-interpreted, and old news disguised as something new
for publicity purposes," in a press statement.
They note
that the risk of beta carotene is associated primarily with
smoking. They also said that vitamin E has potential benefits
for vision, Alzheimer's disease and cancer.
SOURCE:
The Lancet 2003;361:2017-2023.
|